Bas de Wit
Woont in Andijk
Opgegroeid te Andijk

Waarom in de politiek?

Ik ben in 2011 lid geworden van de VVD, midden in de grootste economische crisis sinds de jaren ’30. Mensen verloren hun baan, bedrijven gingen failliet en de overheid gaf teveel geld uit. Juist in de politiek kun je dan veel betekenen voor mensen. Niet dat de overheid alle problemen dan maar moet oplossen. Daar geloof ik niet in. Ik geloof in de veerkracht en creativiteit van mensen: handen uit de mouwen in plaats van hand ophouden.

Waarom aan de slag?

De provincie is misschien niet altijd goed bekend bij mensen, maar is voor sommige vraagstukken heel belangrijk. Waar gaan we woningen bouwen, hoeveel investeren we in het regionale wegennet en welke oplossingen kiezen we om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen uit Rusland? Ik vind het belangrijk onze regio goed vertegenwoordigd is in de provincie. We laten Amsterdammers niet bepalen wat er in Westfriesland moet gebeuren.

Wat voor werk doe je?

Ik werk bij de afdeling Bijzonder Beheer bij ABN AMRO. Bij Bijzonder Beheer komen bedrijven in roerige tijden terecht. Ik ben verantwoordelijk voor 20-25 klanten in het MKB door heel Nederland heen. Samen met mijn klanten zoek ik naar oplossingen om in rustiger vaarwater te komen.

Waar mogen we je ’s nachts voor wakker maken?

Klaverjassen! Ooit geleerd van mijn opa en oma, blijft een briljant spel. Tel de troeven altijd!

Wat zijn je hobby’s?
  • Scheidsrechter in het amateurvoetbal;
  • Lid van de jury van het Westfries Ondernemersgala;
  • Lid van de Lions Club Enkhuizen;
  • Spinning en hardlopen.

Wat heb je binnen de VVD gedaan?
  • Lid Provinciale Staten van Noord-Holland (2019 – heden; woordvoerder Landbouw, Natuur, Stikstof en Water);
  • Voorzitter VVD Westfriesland (2016 – 2019)
  • Secretaris VVD Medemblik (2014 – 2016)
  • Bestuurslid VVD Medemblik (2012 – 2014)