VVD’ers en transporteurs wijzen minister Harbers op stroomtekort

geplaatst in: Nieuws | 0

Westfriese transportbedrijven willen wel overstappen op elektrisch aangedreven vrachtwagens, maar in de praktijk is dit nog lang niet op grote schaal haalbaar. Die boodschap gaven de West-Friese transporteurs Rober van Straalen en René Moeijes, samen met lokale VVD’ers, zaterdag in Zwaag aan minister Mark Harbers.

VVD-minister Harbers bezocht zaterdag het transportbedrijf Van Straalen De Vries in Zwaag om met ondernemers en VVD-partijgenoten te praten over de komende klus aan het viaduct in de A7 bij Purmerend, en over de overgang van diesel naar elektrisch rijden. Mededirecteur Rober van Straalen van VSDV noemt dit laatste ’een hoofdpijndossier’.

Van de ruim 700 vrachtwagens van VSDV rijdt momenteel een klein deel elektrisch, en dan met name in steden zoals Amsterdam waar dit geëist wordt. De elektrische vrachtwagens zijn tachtig procent van de tijd inzetbaar. „Elke week gaat er wel iets kapot waardoor er een elektrische wagen stilstaat”, vertelde Van Straalen over de praktijk.

Opladen

Hij toonde de minister zo’n elektrische bakwagen die bijna drie keer zo duur in aanschaf is als een wagen op diesel. „Elektrisch rijden is de toekomst. Zeker in steden”, erkende hij. Daarbuiten is dit met de huidige techniek nog een ander verhaal. „Deze bakwagen kan 280 kilometer rijden en moet dan worden opgeladen. Mercedes werkt aan wagens die tot 500 kilometer halen. En straks halen wellicht 700 kilometer. Maar het grote probleem is dat wij niet al onze wagens die elektrisch zijn kunnen opladen.”

Nog los van de vraag of de extra kosten kunnen worden doorberekend aan de klant en of de wagens en het opladen voldoen aan de brandveiligheidseisen van de verzekeraars, is dit gebrek aan beschikbaar elektra de komend jaren een enorme uitdaging. „Wij zien er als een berg tegenop om deze transitie doen”, zei Van Straalen eerlijk. Waarbij hij ook het subsidiestelsel van de rijksoverheid voor elektrische trucks discussie stelde. „Waarom krijgt een kleine ondernemer 40.000 euro subsidie op zo’n vrachtwagen en ik als grote veel minder? Dat slaat nergens op! Zonder die subsidie doe je die investering niet.”

West-Friese ondernemers en VVD-ers met minister Mark Harbers bijeen in de hal van transportreus Van Straalen De Vries in Zwaag.© Foto Mediahuis / Cees Beemster

Om elektrisch transport en het opladen hiervan mogelijk te maken moeten ondernemers de mogelijkheid krijgen om ’s nachts meer van de restcapaciteit van het stroomnet te krijgen, zo werd bepleit. En moet er meer opslagruimte in batterijen voor bedrijven komen. Een betere benutting van de stroom en meer stroom opwekken vraagt grote investeringen.

„Hiervoor moet door het Rijk een deltaplan gemaakt worden”, adviseerde transporteur René Moeijes de minister daarom. „Ondernemers kunnen dit niet alleen.”

Meer subsidie

Harbers was niet met lege handen naar Zwaag gekomen. „We zijn bezig om meer subsidie te regelen voor het elektrisch rijden. Hiervoor is meer belangstelling dan eerder verwacht. Voor het komende jaar is dit budget verhoogd”, vertelde hij. Ook Harbers vindt dat een deltaplan nodig is om overal in het land meer elektra te kunnen leveren. „Dit deltaplan ligt klaar voor de komend kabinetsformatie. Voor het versterken van ons stroomnet blijft echter ook lokale opwekking nodig met windmolens, zonnepanelen en een deel van het transport dat op waterstof gaat rijden.”