Bas de Wit ziet kansen voor woningbouw op het platteland

In dit laatste interview met Bas de Wit (kandidaat voor de Tweede Kamer namens de VVD). spreken we over woningbouw. Het tekort aan huizen in Nederland, maar ook in onze regio, is groot. Daarnaast zijn de huizenprijzen hoog en is de rente sterk gestegen. Dit maakt het kopen van een huis lastig, zeker voor mensen die hun eerste huis willen kopen. Ook het huren van een huis is niet makkelijk door de lange wachtlijsten bij de corporaties en de soms hoge huren in de vrije sector. Wat kan de politiek daar aan doen? En welke factoren spelen daarin een rol? “Het begint ermee dat we stoppen met denken dat iedereen in Amsterdam wil wonen.”

Het woningtekort is groot in Nederland. Hoe was dat voor jou bij het vinden van je eerste huis? En wat merk jij daarvan in jouw omgeving?

“Mijn eerste woning kocht ik alleen in 2017, een appartement in Hoorn. Het was nieuwbouw, die qua prijs nog net voor de grootste prijsstijgingen zat. Daar had ik dus mazzel mee. Ook had ik goed gespaard vanaf mijn studietijd. Na drie jaar ben ik overigens weer terugverhuisd naar Andijk. Inmiddels had ik mijn vriendin ontmoet, het appartement voelde toch wat klein. Gelukkig ontstond sneller dan gedacht de kans om terug naar Andijk te gaan, dichter bij onze families. Dat vinden we allebei belangrijk. Helaas hoor ik om mij heen, bijvoorbeeld van enkele vrienden, dat het niet voor iedereen zo gaat. Dat is echt een probleem hoor, want op een gegeven moment wil je gewoon zelfstandig wonen zonder je ouders.”

En hoe moet dat nu verder? We zien dat het aantal afgegeven vergunningen voor nieuwbouw afneemt. Wachtlijsten voor sociale woningen blijven lang. Wat gaat de VVD hier aan doen?

“Er spelen een aantal factoren rondom de woningbouw. Allereerst zie ik een onterechte focus op het bouwen in de grote steden. Bijna de helft van Nederland woont in een plattelandsgemeente, daar willen ook jongeren op zichzelf wonen of ouderen willen kleiner wonen. Daarnaast worden er minder nieuwe huizen gebouwd, onder andere vanwege stijgende bouwkosten en lange vergunningsprocedures. Potentiële kopers vallen dan af. Tot slot zie je dat teveel mensen met een te hoog inkomen in een sociale huurwoning blijven wonen (scheefhuren). Dat moeten we blijven aanpakken, zodat ruimte ontstaat voor mensen die een sociale huurwoning echt nodig hebben.”

“Ja, de overheid moet hier iets aan doen. Maar, vergeet ook niet dat mensen er zelf iets aan kunnen doen. Niet alles is aan een ander.”

We proeven irritatie bij je. Waarom is het bouwen van huizen op het platteland zo belangrijk voor jou?

“Nou, ik kan het gewoon niet uitleggen aan mijn dorpsgenoten. Dat zijn mensen die graag op het dorp blijven wonen. Ze werken daar, zijn vrijwilliger bij de sportvereniging en hebben familie dichtbij wonen. Dan gaan wij die mensen toch niet de stad injagen, omdat daar toevallig een trein of een tram rijdt? Mensen met een normaal inkomen kunnen echt een auto kopen, zeker als we de accijnzen een beetje in toom houden. Ik begrijp niet waarom de politiek dan teveel blijft focussen op bouwen in de steden. Wat is er mis met allebei doen? Het is echt niet zo dat we daarvoor al het groen rondom dorpen hoeven vol te bouwen. Overal een straatje erbij is al heel wat.”

En wat zeg jij tegen de woningzoekenden, die misschien al jaren achter het net vissen?

“Ja, de overheid moet hier iets aan doen. Maar, vergeet ook niet dat mensen er zelf iets aan kunnen doen. Niet alles is aan een ander. Ik vind dat de politiek moet inzetten op verkorten van juridische procedures, zodat de nieuwbouw kan versnellen. We hebben niet de luxe om over alle bouwplannen 8 jaar te praten. Ook is het aan de politiek om ruimte te maken voor meer woningbouw in dorpen en doorstroming te bevorderen door scheefhuurders te blijven aanpakken. Het is vervolgens aan woningzoekenden om te blijven kijken waar een kans zich voordoet en te zorgen dat je een spaarpotje hebt zodat je niet alles van de bank hoeft te lenen. Een huis is gewoon duur, dus houd daar rekening mee bij het kiezen waar je wel en geen geld aan uitgeeft.”

Bas staat op plek 48 van de VVD-lijst. Door op hem te stemmen, help je mee om de belangen van onze regio in Den Haag te laten doorklinken. Ga jij stemmen? Stem lijst 1, plek 48.