Wij werken voor Westfriesland in het waterschap en de provincie

geplaatst in: Nieuws | 0

Op 15 maart 2023 zijn de verkiezingen voor het waterschap en de provincie. Ook voor Westfriesland zijn het belangrijke verkiezingen. Kandidaten uit de regio Sharon Hak en Bas de Wit (beiden VVD) hebben een duidelijke visie over wat de politiek kan doen om de kracht van onze regio nog meer te benutten: “Westfriesland is geen openluchtmuseum, zoals de Randstad soms gelooft. Het is een regio met ondernemende mensen die wat willen betekenen voor de samenleving. De politiek moet dat meer waarderen.”

Jullie zijn allebei kandidaat bij de komende verkiezingen: Sharon voor het waterschap en Bas voor de provincie. Waarom zitten jullie in de politiek?

Sharon: “Afgelopen zomer vroegen mijn kinderen of de dijken in Nederland ook kunnen doorbreken. Kinderen moeten zich niet met deze vraag bezighouden. Dit heeft mij doen besluiten om mezelf verkiesbaar te stellen, daarbij moeten we niet vergeten dat water ook onderdeel is van de verduurzaming en ook jongeren daarover mee moeten spreken.”

Bas: “Vrijheid, veiligheid en welvaart zijn niet vanzelfsprekend. Ik zit in de politiek voor de mensen die iets bijdragen aan Nederland door naar hun werk te gaan, een bedrijf te runnen of vrijwilliger te zijn bij de sportvereniging. Die mensen willen en kunnen heel veel zelf regelen, maar hebben soms een overheid nodig die er op het juiste moment is.”

Jullie zijn allebei opgegroeid in de regio, in Wervershoof en Andijk. Wat heeft dat jullie geleerd over onze regio?

Bas: “Dat de mensen in onze regio de schouders eronder willen zetten voor het grotere geheel. Ik was dus niet alleen druk aan het werk op het bollenbedrijf van mijn vader, maar ging ook bij Sporting Andijk aan de slag als voetbaltrainer, scheidsrechter en later bestuurder. Mensen uit onze regio kijken echt niet als eerst naar de politiek voor een oplossing. Wij gaan zelf aan de slag en doen wat nodig is. Soms mogen we wat meer voor onszelf opkomen als er in de politiek belangrijke besluiten genomen worden.”

Sharon: “Zelf kan ik vooral de nuchterheid van de mensen waarderen en ben ik blij dat ik dat heb meegekregen in mijn jeugd. Het is jammer dat we dit niet overal in de politiek terugzien. We hadden dan namelijk al veel meer meters gemaakt. Dat is wat ik wil in de politiek wil brengen. Ondanks de nuchterheid zijn de mensen hier in de regio er wel voor elkaar en anderen. Dit heb ik afgelopen jaar nog mogen ervaren tijdens een inzamelingsactie voor Oekraïne. In een paar dagen tijd heb ik samen met een vriendin via school een vrachtwagen vol verzameld aan baby- en kinderkleding.”

Wat zijn volgens jullie de onderwerpen waar de politiek wat voor de regio kan betekenen?

Sharon: “Binnen het waterschap wordt er nu veel aandacht besteed aan de waterkwaliteit, vooral omdat goed water niet vanzelfsprekend is.  Dit lijkt in de eerste plaats een ‘ver van je bed show’, maar denk eens aan de blauwalg in de recreatiegebieden. De stijging van de temperaturen zal ook de kwaliteit van het water beïnvloeden. In het waterrijke Westfriesland willen wij als inwoners wel blijven recreëren zoals we nu gewend zijn. Daarom moet de aandacht op dit onderwerp niet verslappen. Maar bij het nemen van besluiten moeten we wel de belangen van ondernemers meewegen.”

Bas: “In de provincie wordt nog wel eens gedacht dat de jeugd uit onze regio het liefst in Amsterdam wil wonen en dat bedrijven alleen zullen verduurzamen als zij daartoe gedwongen worden. Dat is gewoon niet waar. De provincie moet daarom ook in onze regio meer woningbouw mogelijk maken, in steden én dorpen, voor jong en oud. Daarnaast wil ik graag werken aan een betere samenwerking tussen provincie en ondernemers, zodat we maatregelen nemen die in de praktijk ook werken en ondernemers een goede boterham kunnen blijven verdienen.”

Sharon staat voor de VVD op plek 2 (lijst 3) van het waterschap, Bas staat voor de VVD op plek 5 (lijst 3) van de provincie.